noahmalawi.reismee.nl

Mwaswera bwanji!

We zijn alweer een week verder! Weer leuke dagen op het project gehad en een gave weekendtrip gemaakt naar Lake Malawi.

De kinderen hebben inmiddels allemaal vakantie en zijn dus de hele dag thuis. We (Asmara en ik) doen allerlei leuke activiteiten: watergevecht, touwtjespringen en trefbal. Daarnaast had ik donderdag vouwpapier meegenomen, dit vonden de kinderen erg leuk! Er werd van alles gemaakt: honden, katten, bootjes en doosjes. Daarnaast hebben we ook nog goed op het handen wassen gelet en herhaald. De kinderbijbel vinden ze nog steeds interessant en het is leuk om te merken dat ze zelf ook veel kennis over de bijbel verhalen hebben. Tijdens het spelen proberen we de kinderen aan te leren dat het om het plezier gaat en niet om het winnen en we leren ze om samen te spelen. Dit is namelijk nog wel eens een lastig puntje.. Gelukkig gaat dat steeds beter! Het zingen en bijbel lezen met Tapia, het gehandicapte meisje, blijft genieten. Het is zo mooi om te zien hoe ze straalt en geniet van de aandacht.

Het contact met de meiden van het meisjeshuis wordt steeds beter. We hebben het over de verschillen tussen Malawi en Nederland en over wat we thuis doen. De meiden zijn eigenlijk altijd druk met de haren, ze dragen hier bijna allemaal extensions en dat moet natuurlijk regelmatig opnieuw ingevlochten worden. We hebben laatst geholpen met het eruit halen van de extensions, hier doen ze ongeveer een hele dag over.

Afgelopen woensdag heb ik samen met Asmara geholpen bij een sportdag van Children of the Nations. Children of the Nations is de stichting ‘boven’ ons project. De sportdag was in het Bingu National Stadium. Dit is echt een enorm stadion met plaats voor 41.000 toeschouwers! Het stadion was erg mooi, maar wel apart om te zien hoe luxe zo’n stadion is in vergelijking van de rest van het land. In totaal waren er een stuk of 200 kinderen waarvan 10 van ons project. Toen we aankwamen waren alle kinderen aan het dansen als warming-up. Van het ritme van de Afrikanen kan ik nog veel leren! Daarna werden de kinderen in groepjes verdeeld en was er een soort zes kamp met verschillende onderdelen. Waaronder onder andere: zaklopen, sprinten, touwtrekken en frisbeeën. Ik mocht helpen bij zaklopen, lekker Nederlands! De kinderen waren erg enthousiast en fanatiek. Na de spelletjes was het tijd voor een uitgebreide pauze met een snack en daarna was het tijd voor een potje voetbal, volleybal en korfbal. Ik heb zelf meegedaan met volleybal, sportief hè! De sportdag werd afgesloten met een grote voetbalwedstrijd en daarna was het tijd om weer naar huis te gaan. Onze fietstaxi’s stonden al trouw bij de poort op ons te wachten.

Woensdagavond hadden we een chichewa les (lokale taal). Taal is niet mijn beste vak, dus veel heb ik er niet van onthouden maar het is fijn dat ik mensen nu in ieder geval kan begroeten in hun eigen taal. ’s Ochtends zeg je: mwazuka bwanji en ’s middags en ’s avonds: mwaswera bwanji (vandaar de titel). Verder houd ik het toch vooral op Engels haha!

Afgelopen weekend ben ik samen met twee andere vrijwilligers naar Lake Malawi geweest. We vertrokken vrijdagochtend en kwamen zondagavond terug. Het was echt prachtig! Vrijdag hebben we heerlijk in de zon gezeten met een cocktailtje en in het lake gezwommen. Zaterdag gingen we een boot trip maken. Halverwege gingen we ergens snorkelen, het was zo mooi! Visjes in allerlei kleuren: blauw, geel, oranje, paars, zwart enzovoort. Zo van genoten! Daarna gingen we naar een eilandje waar door een paar Afrikaanse mannen een heerlijke lunch voor ons bereid werd. Vis, rijst en groenten. Daarna lekker in de zon gelegen en toen was het tijd om terug te gaan. Gelukkig konden we toen we terug waren nog uitgebreid door zonnen en zwemmen. Zondagochtend ook weer lekker in de zon gelegen en gezwommen. Na de lunch was het tijd om naar huis te gaan. Taxichauffeur Rashid had haast, we reden met 100 km/h door de bergen naar huis en deden er een uur minder over dan de terugweg haha! Het was echt een geweldig, gezellig en ontspannend weekend!

Ondertussen ben ik al gewend aan koud douchen en een hoofdlampje dragen. De stroom valt er de laatste tijd regelmatig uit en dat betekent een koude douche en geen licht. Daarnaast moeten we dan ook koken op 1 gasstel. Gelukkig is het meestal met een paar uur weer over en geniet ik nu dubbel zo hard van een warme douche!

Lucienne

Leuk om weer van je te horen nog een leuke tijd!

Herlinda

Prachtig geschreven en leuk om het van zo'n afstand het met je mee te mogen beleven.
Heb nog een goede tijd daar Noah!

Lies

Ha Noah, weer bedankt voor je uitgebreide bericht! Altijd heerlijk om te lezen. En wat is het een bijzondere ervaring! Je geeft en je ontvangt. Nog veel plezier en geniet van de laatste weken. God bless you.❤️

Robbert, Karin, Sanne & Lotte

Lieve Noah,
We hebben net hier op de camping al je blogs tot nu toe gelezen. Wat maak je een hoop leuke, bijzondere en mooie dingen mee. Dat worden herinneringen om nooit te vergeten. Geniet van je laatste dagen en goede reis terug alvast!
Lieve groetjes,
Robbert en Karin en van de meiden heel veel knuffels (ze missen je ?)

Herman en janny

Hoi Noah, wat een mooi afscheidsblog, nu een hele goede reis terug!
Groeten van ons en tot gauw!

Doingoood