noahmalawi.reismee.nl

Half way!

Vandaag ben ik precies op de helft! Inmiddels helemaal ingeburgerd op het project en weer leuke dingen meegemaakt. Ten eerste blijft het minibusje een ding.. Onze chauffeur werd laatst gearresteerd omdat er te veel mensen inzaten, minstens 4 mensen per bankje. We waren nog niet eens halverwege, gelukkig kregen we ons geld terug en konden we een ander busje pakken. Daarnaast blijven ze het proberen om ons teveel te laten betalen, maar daar trappen we nog steeds niet in.

Zaterdag had ik een heerlijk dagje vrij! Ik ben samen met Mandy, een andere vrijwilliger, naar de souvenirmarkt geweest. Nou, nadat je daar bent geweest is energie helemaal op! Iedereen komt op je af en wil dat je naar z’n spullen kijkt. En als ze zien dat je bij een kraampje naar een schilderij kijkt, komen er gelijk tien mannen op je af die heel graag willen dat je ook naar hun schilderijen kijkt. Eén man sloot me in bij z’n kraampje, ik had interesse in z’n schaaltjes, maar ik had al snel door dat het te duur was. Natuurlijk liet die me niet zomaar gaan.. Nadat ik duidelijk zei dat ik weg wilde, kon ik gelukkig langs hem heen glippen. Daarnaast willen ze je natuurlijk ook veel te veel laten betalen, flink onderhandelen dus! Uiteindelijk heb ik wel een paar leuke souvenirtjes gekocht en was het een leuke middag.

Zondag gingen we naar de kerk waar het project ook heen gaat. We moesten er volgens de huisvader van het project om 8:30 zijn, dus wij waren er netjes om 8:30. Maar het ging natuurlijk op z’n Afrikaans en de huisvader zelf was er pas om 8:58 haha! Het was een erg mooie dienst. Er waren steeds koren die liedjes gingen zingen en wat kunnen ze toch prachtig zingen! Uiteraard moesten wij als gasten naar voren komen. We werden hartelijk welkom geheten en we moesten mwazuka bwanji (goedemorgen) tegen de gemeente zeggen. Daarna gingen ze met de hele gemeente een lied voor ons zingen, erg mooi! Daarnaast vertelden ze ons dat als we deze week gingen oefenen, we volgende week ook als koor mochten zingen. Nou daar moeten we nog maar even over nadenken! Ondanks dat de dienst meer dan 3 uur duurde heb ik er erg van genoten.

Na de kerk gingen we naar town, op naar de stoffenmarkt! Je kan hier stof kopen en vervolgens kunnen ze precies maken wat jij wil. Ik heb een dekbed, een rok en een portemonnee laten maken, echt knap dat ze dat binnen een paar uurtjes kunnen! Daarna gingen we met de tuk tuk naar huis en thuis gingen we lekker zelf pizza maken.

Wat me het meest opvalt hier is hoe vriendelijk iedereen hier is! Iedereen vraagt hoe het met je gaat en staat open voor een praatje. Ze zijn allemaal erg nieuwsgierig waar je vandaan komt en wat je hier doet. Dat wordt nog afwennen in Nederland, om niet zomaar tegen elke vreemde een gesprek te beginnen.

Daarnaast heb ik de afgelopen week ook weer op het project gewerkt. Donderdag hebben we de kleuters een lesje tellen gegeven en vrijdag was al de laatste schooldag van de (kleuter)school! Ze zongen een liedje voor ons, ‘goodbye, goodbye, but not forever’ en daarna was het tijd om afscheid te nemen. Jammer dat we ze eigenlijk maar weinig hebben gezien, maar ondanks dat hebben we erg genoten van de klasjes!

Maar de laatste schooldag heeft natuurlijk ook een voordeel! Een deel van de kinderen is nu namelijk de hele dag thuis. Nu hebben we veel tijd om dingen met ze te doen. Ik lees met ze uit de kinderbijbel, we doen spelletjes en vandaag hebben we een hygiëneles gegeven! De kinderbijbel vinden ze allemaal erg interessant, vooral de plaatjes natuurlijk. Daarnaast was de hygiëneles ook echt geslaagd. We gingen de kinderen leren wanneer en hoe ze hun handen moeten wassen. Daarna hebben we geoefend. Het was vooral leuk om te zien hoe snel de kinderen het oppakten, toen het tijd was om te eten gingen ze allemaal fanatiek hun handen wassen! We hebben daarnaast blaadjes opgehangen in de keuken en badkamers, waarop kort met plaatjes staat uitgelegd wanneer en hoe je moet handen wassen. Hopen dat ze het blijven doen! Bij het meisjeshuis is het ook gezellig. We doen kaartspelletjes met ze of ze leren ons hoe je kleren met je hand wast. En we kletsen natuurlijk!

Als laatste is de taal ook altijd nog een leuk ding. Natuurlijk hebben wij ons accent, maar die hebben ze hier ook. Ze draaien namelijk de l en de r om. Dit is vooral erg verwarrend als het gaat om play. Ze zeggen dan namelijk pray. De eerste dagen dacht ik steeds dat de kinderen wouden bidden, maar ze wouden spelen haha! En natuurlijk is mijn Engels ook niet perfect en heb ik ook zo mijn uitspraken. Zo zei ik laatst: ‘Can you pas on my phone?’ en terwijl ik mijn kleren aan het wassen was (jaja met de hand) zei ik: ‘I have grandma hands.’

Reacties

Reacties

Mirjam

Geweldig Noah, wat schrijf je weer mooi? Wat heb je al veel gezien en gedaan daar! God bless you?

oma en opa.

Noah, bedankt voor je mooie verhaal. We wensen je wijsheid en Gods zegen.
groeten en een dikke pakkert van oma en opa

Erika Smelt

Hoi Noah...wat maakt je toch veel nieuwe dingen mee! Leuk hoe je dit met ons deelt!
Veel zegen nog bij alles wat je gaat doen en de hartelijke groeten van ons! Liefs Gerjan en Erika

Lucienne

Leuk om weer ff wat te lezen nog een fijne tijd daar

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood