noahmalawi.reismee.nl

Op safari en aan het werk!

Inmiddels zijn we al weer een week verder! Afgelopen weekend ben ik samen met twee andere vrijwilligers op safari geweest naar South Luangwa in Zambia! Ik heb enorm genoten, het was zo mooi. Het waren echt een paar daagjes vakantie. We gingen vrijdag en zaterdag ochtend en vrijdag en zaterdag avond op game drive, dat houdt in dat we 4 uur lang gingen rondrijden in het National park. Het was zo gaaf! We zagen leeuwen, olifanten, giraffen en nog veel meer dieren. Sommige van nog geen 5 meter afstand! ’s Avonds zagen we hyena’s en een luipaard. Tussen de game drives door lagen we lekker in het zwembad. Rond het zwembad speelden allerlei aapjes en vanuit het zwembad had je uitzicht op een rivier met nijlpaarden, echt perfect! Zodra het donker was, moest er een bewaker meelopen naar het toilet, omdat de nijlpaarden ’s nachts tussen de tenten door liepen. Ik werd er zelfs ’s nachts nog een keer wakker van. Uiteindelijk kwamen we zondagmiddag vol nieuwe ervaringen en foto’s weer thuis.

Daarnaast ben ik deze week ook volop aan het werk bij mijn project. Ik zal even vertellen hoe m’n gemiddelde werkdag er uitziet. Om half 8 vertrek ik samen met Asmara, de andere vrijwilliger, van huis. We pakken dan 2 minibusjes om op het project te komen, dit duurt ongeveer een uur. We helpen eerst bij de kleuterschool. Als we aankomen schreeuwen de kinderen: ‘Auntie, auntie, auntie!!’ en komen ze allemaal op ons afrennen om ons te knuffelen, echt lief! Er zijn twee klasjes, de ene met kinderen van 2-4 jaar en de andere met kinderen van 5-6 jaar. We gaan eerst een uur naar de ene klas en vervolgens een uur naar de andere klas. We helpen waar de juf ons nodig heeft. De ene juf heeft gewoon haar kind van een halfjaar oud mee naar school, die geeft ze tussendoor borstvoeding en verzorgt ze. Kun je je bij ons niet voorstellen! Daarnaast hebben we vandaag ook voor het eerst les gegeven! We hebben de kinderen namen van dieren in het Engels geleerd. De kinderen waren erg enthousiast en uiteindelijk deden we nog een spelletje waarbij we kaartjes met dieren in de speeltuin hebben gehangen, we riepen bijvoorbeeld dog en dan moesten ze naar de hond rennen. Heerlijk om het enthousiasme van de kinderen te zien!

Daarna gaan we een rondje lopen met het gehandicapte meisje op het project. Zij kan niet veel naast lachen, zitten en kijken. Je ziet echt dat ze ervan geniet dat we haar aandacht geven. We gingen vandaag ook liedjes voor haar zingen en haar voorlezen, ze straalde helemaal! Vervolgens gaan we naar het meisjeshuis, hier kletsen we met de meiden en helpen ze eventueel met huiswerk. Dan is het tijd voor lunch! Dit doen we soms bij het meidenhuis en soms bij het kindertehuis. Ze lunchen hier altijd Nsima, dit is soort meel gemaakt van witte maïs aangemengd met water. Dit moet je dan kneden in je hand en dan een beetje groente erbij en smullen maar! Klinkt misschien vies, maar heeft eigenlijk niet zoveel smaak.

Na lunchtijd zijn alle kinderen weer terug van school dus kunnen we dingen met ze doen! We doen vooral sport en spel. Soms leren zij ons spelletjes en soms leren wij hun dingen. Het is erg leuk om de kinderen beter te leren kennen en de kinderen zijn lekker enthousiast en fanatiek!

Rond half 4 is het tijd om naar huis te gaan, aangezien we voor het donker thuis moeten zijn (het is hier om 6 uur al donker). We nemen dan weer 2 busjes. In de busjes willen ze ons altijd teveel laten betalen, maar daar gaan wij natuurlijk niet mee akkoord. Vandaag zijn we wel in het verkeerde busje gestapt. We moeten naar corner 47 en de man van het busje zei dat hij daarheen ging. Zei hij na 5 minuten ineens jullie moeten er hier uit, had hij ons gewoon voorgelogen! We hadden geen idee waar we waren, dus toen zijn we maar weer teruggegaan naar het vorige punt en toen toch het goede busje genomen. Na een werkdag gaan we koken en eten. Daarna is de avond meestal leeg, dus kunnen we lekker chillen, lessen voorbereiden of blogs schrijven :P.

Marieke

Je schrijft leuk Noah! Erg leuk om te lezen, veel succes en geniet de komende tijd!

Lucienne

Geweldig Noah ik kan voor stellen dat ze naar jouw uitkijken liefde en aandacht hele goede tijd tot het volgende bericht

Lies

Heerlijk verhaal! Je bent zo lekker jezelf en neemt ons echt mee in al je belevenissen. En wat een andere wereld zeg! Dat wordt nog wennen als je weer terug komt naar NL. Goede tijd verder! Op naar nieuwe avonturen... Liefs! ?

Doingoood