noahmalawi.reismee.nl

Hiken, fietstaxi's & aunties

Afgelopen weekend ging ik samen met de andere vrijwilligers op weekendtrip naar Zomba! Om 6:15 zaten we netjes klaar voor taxi Rashid om te vertrekken naar Zomba (sorry kwartiertje te laat, begin al goed te wennen aan Afrika). Maar ivm wat omstandigheden kwam de taxi pas rond 8 uur en werden we door iemand anders gebracht. Onderweg was er veel te zien, we kwamen langs dorpjes en het was erg druk op de weg. Zodra je ook maar wat zachter reed kwamen er allerlei mensen naar je auto gerend om dingen te verkopen. Uiteindelijk na een rit van 5 uur kwamen we aan in Zomba. Samen met een gids gingen we een berg op om te hiken. Na een dikke 2 uur, bereikten we het eindpunt, met een prachtig uitzicht! Daarna was het tijd om weer naar beneden te gaan, door de vertraging van die ochtend moesten we ons een beetje haasten om nog op tijd beneden te komen, aangezien het hier om 6 uur al donker is. Maar we hebben het voor het donker gered! Moe maar voldaan stapten we weer in onze taxi op zoek naar ons hostel. Dit hostel was erg leuk, met meerdere Nederlanders! We hadden veel trek en waren erg moe, dus we gingen eten en naar bed.

De volgende ochtend gingen we weer terug naar huis. Er was weer veel te zien. Onze taxichauffeur, James werd onderweg twee keer aangehouden door de politie, twee keer een boete vanwege te hoge snelheid. Bij een dorpje besloot James wat groenten te kopen. Toen hij de auto uit ging, werd hij echt bestormd met groenten, zo apart om te zien. De auto werd volgeladen en we gingen weer verder. Het was een leuke trip, leuke manier om de andere meiden beter te leren kennen!

Maandag stond de citytour voor mij op de planning! Tijdens de citytour word je wegwijs gemaakt in de stad zodat je weet hoe openbaar vervoer werkt en waar je kunt pinnen en boodschappen doen. We namen eerst de fietstaxi, ik had een fiets verwacht met een soort karretje erachter, maar dat was het niet! Ik moest gewoon bij iemand achterop de fiets gaan zitten. Hij bracht ons naar de plek waar de minibusjes langsrijden. Omdat alle minibusjes vol zaten, liepen we naar een andere plek. Na een tijdje pasten we ergens bij in. Dat was een hele beleving, mijn eerste keer in zo’n minibusje! Ze proppen de busjes propvol en scheuren door de stad. Uiteindelijk kwamen we in town uit, hier kreeg ik een rondleiding langs alle belangrijke punten. Je krijgt wel aandacht als blanke, iedereen wil een praatje met je maken en dat je naar hun spullen kijkt die ze verkopen. Uiteindelijk gingen we met onze vaste tuk tuk chauffeur William terug naar huis.

Dinsdag ging ik met een andere vrijwilliger, Mandy, mee naar haar project en daarna gingen we een sportdag organiseren op een school in de buurt. Het project van Mandy is een dagopvang voor weeskinderen die bij pleegouders wonen. De kinderen waren eerst een beetje afwachtend, maar daarna stormden ze op me af. Voor ik het wist had ik er 5 op schoot haha! Ze waren echt heel schattig.

De sportdag was, zoals het hier wel vaker is, chaos. We wouden als warming-up handbal doen. Nadat we dat aan de leraar verteld hadden, inclusief wat regels, legde hij aan de kinderen in het chichewa’s (de lokale taal) ineens trefbal uit.. Naja ook goed! Verder was het ook een beetje chaotisch en hebben we vooral gevoetbald, maar dat vinden ze hier ook het allerleukste.

Die dag kwam Asmara, een andere vrijwilligster, ook aan. Zij gaat vrijwilligerswerk doen op hetzelfde project als ik.

Vandaag, woensdag, gingen De coördinator, Asmara en ik dan eindelijk naar het project! We gingen eerst naar het hoofdkantoor, want Chitipi is onderdeel van de stichting Children of the Nations. We hebben daar de directeur ontmoet en een rondleiding gekregen over het terrein. Daarna zijn we naar Chitipi gegaan. Op het project wonen kinderen tot 16 jaar, daarna gaan ze naar een meidenhuis of jongenshuis. Het meidenhuis zit ook op het terrein. We kregen een hartelijk welkom, de kinderen gingen eerst 2 liedjes voor ons zingen en daarna stelden ze zichzelf allemaal voor. Vervolgens stelden wij ons voor en werden we geïntroduceerd als auntie Asmara en auntie Noah. Het huis ziet elkaar allemaal als familie, dus daarom zijn wij aunties.

Vervolgens was het tijd voor ontspanning, een potje voetbal! Dat was erg leuk, je kon merken dat de kinderen dit vaker doen haha! Uiteindelijk heeft mijn team met 6-5 gewonnen en heb ik een penalty gescoord :D. Het was een leuke kennismaking en ik heb zin om op het project aan de slag te gaan!

Mirjam

Lieve Noah, wat heb je al mooie dingen gedaan en wat fijn dat je zo geniet van alles! Lieve groetjes van ons?❤️

Jan en Minie Schutte

Weer heel wat beleefd in deze paar dagen dat je hier bent en fijn dat je zo geniet!lieve groet vanuit Nijverdal

Robin

Jij een penalty scoren??? Wow! Geniet ervan daar!

Karlien

Super leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt daar! Geniet ervan! ?

Oma en Opa.

Goed bericht mooi.groeten en een goede tijd.

Gerlinde Smit

Prachtig om mee te lezen, wat fijn dat je zo geniet en veel leert van de mensen daar. Gezegende tijd gewenst Noah en lieve groeten van ons!

Lieneke

Nou je hebt al veel gedaan! Succes!

Lies

Leuk verhaal weer!! ??? Inmiddels heel wat ervaringen opgedaan. Ben benieuwd naar het volgende verhaal.. Liefs van hier!

Doingoood